“Οι εκτάσεις στην Στενή Θάλασσα, το πρωτόγονο και
ισχυρό Khalasar που ιππεύει κατά μήκος της Θάλασσας των Dothraki, το μεγάλο και
περίτεχνο σπίτι του Illyrio Mopatis και το αρωματικό στολίδι που είναι η Qarth.
Τα εδάφη μακριά
από το Westeros είναι γεμάτα με μυστηριώδη λαούς, που ντύνονται ωραία και σφύζουν
από φαντασία. Το άνοιγμα των πυλών της Qarth, κατά τη διάρκεια της δεύτερης
σεζόν, μεταφέρει τον παρακμιακό και όμορφο κόσμο ανατολικά του Westeros,
εμφανίζοντας μια αλληγορία για τη Δυτική αντίληψη για το τι είναι γνωστό
ως «Ανατολή».
Οι Δυτικές αντιλήψεις
των χωρών της Ανατολικής έχουν συζητηθεί επί μακρόν από τον Edward Said, στο έργο του Orientalism. Οριενταλισμός είναι ο όρος που χρησιμοποιείται
για να συζητηθούν οι απεικονίσεις της Ανατολής, μέσω
της φαντασίας, ιστορικών αφηγήσεων, της τέχνης και άλλων τέτοιων μέσων. Η σειρά
GOT
του HBO προσφέρει κάτι που τα βιβλία του George RR Martin δεν μπορούν. Δηλαδή, στα
γραφικά του οριενταλισμού της οθόνης στη δράση, αποκαλύπτοντας μια περιοχή
ιστορικής επιρροής που συχνά παραβλέπεται στην δουλειά του Martin.
Όπως είναι σαφές
στα βιβλία του Martin και φυσικά στην σειρά, ο κόσμος που έχουμε μπροστά μας βασίζεται
σε μεγάλο βαθμό στην ιστορία. Παρά το γεγονός ότι βασίζεται στη φαντασία, οι ιστορικές
επιρροές είναι σαφείς κατά την εξέταση των ιστορικών συγκρούσεων, όπως ο
πόλεμος των Ρόδων. Άλλα ιστορικά γεγονότα έχουν συμμετάσχει στη διαμόρφωση του
κόσμου, όπως η αποικιοκρατία. Στην αποικιοκρατία του κόσμου, ευρωπαϊκοί γίγαντες,
όπως η Βρετανική Αυτοκρατορία και η Ισπανική, αναζήτησαν ένα μέσο για να
κατακτήσουν τους λαούς που κατοικούν σε χώρες όπως η Ινδία, η Κίνα και αυτές
της Μέσης Ανατολής.
Το πιο αποτελεσματικό όπλο που χρησιμοποιήθηκε ήταν η πράξη
της απομάκρυνση των ντόπιων από τις αποικίες και ο έλεγχός τους. Ο καλύτερος
τρόπος για να απεικονίσει αυτά τα υπονοούμενα, εφευρέθηκε από δημοφιλή μέσα
μαζικής ενημέρωσης, όπως η τέχνη και τα βιβλία. Ένα διάσημο παράδειγμα οριενταλισμού
της Ανατολής μπορεί να βρεθεί στις αφηγήσεις της ιστορίας του Αλαντίν, που
είναι μυστηριώδες και μαγική , όχι αρκετά πραγματική ζωή. Η μαγεία και το μυστήριο
συχνά γίνονται αντιληπτά ως σκοτεινά και επικίνδυνα (όπως οι δίκες των μαγισσών
του Σάλεμ), δεδομένου ότι δεν γίνονται εύκολα κατανοητά.
Τώρα σκεφτείτε το
Game of Thrones.
Χαρακτήρες ξένοι προς το Westeros είναι συχνά μυστηριώδεις, άτακτοι και μαγικοί.
Παραδείγματα ο ύπουλος Xaro Xhoan Daxos, ο μυστηριώδης Jaqen H'gar, η Melissandre
και ο κακός μάγος Pyat Pree. Όλοι αυτοί οι χαρακτήρες μεταφέρουν, σχεδόν
σατιρικά, το πώς η Δύση έχει διαμορφώσει την άποψη της για την Ανατολή. Η χρήση
των κοστουμιών και των διακοσμητικών θεμάτων της Qarth μεταφέρει μόνο μια στρεβλή
θέα της Ανατολής με τρόπο που αρμόζει στη σειρά που λαμβάνει από το πρόσωπο της
λαϊκής ιστορίας, του νεποτισμού και της πολιτικής.
Η άγρια φυλή των
Dothraki είναι ένα άλλο παράδειγμα. Αυτό που ανακαλύπτει η Dany
στο γάμο της με τον Drogo, στην πρώτη σεζόν, είναι πως ο γάμος των
Dothraki
δεν είναι αυτό που θα κρίναμε ως συμβατικός. Αντ 'αυτού υπάρχει μια υπερβολική
επιείκεια στη βία και στον θάνατο. Αυτό που είναι ενδιαφέρον είναι ότι η Dany
έχει μια συμβατική αντίληψη για το πώς θα έπρεπε να είναι αυτές οι κοινωνικές
υποθέσεις. Οι υποθέσεις των Dothraki φαίνονται παράξενες και άγριες και μόνο όταν
κατανοεί τους νέους «άγριους» φίλους της, η Dany συνειδητοποιεί ότι αυτή
φαίνεται συμβατική και παράξενη σε αυτούς. Αυτό που απεικονίζεται στην σειρά είναι
ότι οι πολιτισμοί είναι μόνο άγριοι και παράξενοι όταν δεν τους αποδέχεσαι και
οι χαρακτήρες, όταν τους καταλαβαίνουμε, μπορούμε να τους δούμε όπως πραγματικά
είναι. Αυτό είναι ένα θέμα που θα εμφανιστεί σε όλη την τρίτη σεζόν, όταν θα
πάμε σε ψυχρότερα κλίματα.
Αυτό που είναι
λαμπρό στον οριενταλισμό του GOT, είναι η χρήση του, κατά τρόπο που δεν έχουμε
ξαναδεί στην τηλεόραση. Αντί να πέσουν κατά λάθος στην παγίδα των στερεοτύπων
και ψευδών εντυπώσεων των μακρινών πολιτισμών, το παιχνίδι του Θρόνου παράγει την
συνειδητοποίηση που συνδέεται συχνά με ξένους κόσμους, ενσωματώνοντας τα
στερεότυπα, όπως η αγριότητα, για να δείξει μια κουλτούρα που έχει παρεξηγηθεί
από μια άποψη του Westeros. Αυτή η στρεβλή χρήση της Δυτικής θέας της Ανατολής,
επιτρέπει την άνθηση και την ανάπτυξη των θεμάτων στο GOT, που είναι μεταβιβάσιμα σε όλες τις
σφαίρες των ανθρώπων, στην ανάπτυξη των πολιτισμών καθώς και στους χαρακτήρες.
Η σατιρική χρήση
του οριενταλισμού που χρησιμοποιείται αλλού, σε περίοπτη θέση αποδίδοντας
ορισμένα χαρακτηριστικά που συνδέονται με την Ανατολή με κακοποιούς. Τα ίδια
γνωρίσματα που χρησιμοποιούνται για να κάνουν τους ντόπιους να εμφανίζονται διαφορετικοί
και λιγότεροι από ότι οι Δυτικοί, χρησιμοποιούνται στη σειρά για να περιγράψει
τους κακούς. Αναφέροντας ήδη την ιστορική δυσπιστία της μαγείας, ένα
χαρακτηριστικό που μπορεί να ανατεθεί στον
νεκρομάντη Pyat Pree. Αντί για την τυφλή πορεία προς την ανάσταση
των στερεοτύπων, το GOT κάνει έξυπνη χρήση του πώς οι άνθρωποι
κατανοούν τις βασικές πτυχές της φαντασίας, όπως η μαγεία και η πολιτιστική
πολυμορφία, η διαπλοκή τους με τον πραγματικό κόσμο και οι ιστορικές
προσεγγίσεις ξένων λαών.
Το θέμα του «σκισίματος
του πρόσωπου» ενός πολιτισμού επαναλαμβάνεται σε όλο τον κόσμο του GOT, δείχνοντας στο κοινό
πως δεν είναι όλα όπως φαίνονται. Πάρτε την καθιερωμένη μοναρχία, που είναι
πραγματικά γεμάτη διαφθορά, χρέη και προδοσία. Η ιδέα της Sansa για τον «γενναίο
ιππότη» θα αμαυρωθεί όταν βλέπει τον όμορφο ιππότη να σκοτώνεται από το τερατώδης
Βουνό και το ταραχώδες και τρομακτικό Κυνηγόσκυλο απέχει πολύ από την εικόνα
για το πώς θα έπρεπε να είναι ο προστάτης ενός βασιλιά. Τα εδάφη στην Ανατολή
είναι επίσης το θεμέλιο για το θέμα της παρεξήγησης των πολιτισμών και των
ανθρώπων, με μια σκωπτική χρήση του οριενταλισμού συνυφασμένη στην προσέγγιση
της παράστασης στην αντιμετώπιση της κατάκτηση, των αρχών και του μυστικισμού. Και
πάλι, βλέπουμε το GOT να προσφέρει περισσότερα στο κοινό από ό, τι
θα περίμενε κανείς από έναν φανταστικό κόσμο νάνων, direwolves και δράκων”.
Ο Daniel Lafferty σπούδασε φιλοσοφία
και θρησκευτικές σπουδές, μελετώντας τον τρόπο της ζωής ενώ παρακολουθούσε πάρα
πολύ τηλεόραση. Μεγάλωσε και κατοικεί στο Bonnie της Σκωτίας.
Ακολουθήστε τον στο Twitter @DanLafferty.
By Dimi